header image
 

Ademhaling- en ontspanningstherapie

Onze ademhaling past zich aan, aan de lichamelijke activiteit van het moment. Zijn we in rust dan is de ademhaling rustig, hoe meer lichamelijke activiteit hoe sneller/dieper de ademhaling. Dit noemen we een functionele ademhaling. Bij bijvoorbeeld hardlopen of andere lichamelijke inspanning gaat u vlugger ademhalen, wat nodig is omdat er meer zuurstof verbruikt wordt en meer afvalproduct (koolzuurgas) geproduceerd wordt. Als u erg hard loopt staat u zelfs, nadat u gestopt bent, nog even na te hijgen omdat u niet genoeg zuurstof in uw lichaam heeft en er bovendien ook nog teveel koolzuurgas in uw lichaam zit. Doorgaans is de rustige ademhaling weer vrij snel bereikt.

Een disfunctionele ademhaling is een manier van ademen die niet past bij wat u lichamelijk op dat moment aan het doen bent.

Stress of een stressvolle situatie heeft door o.a. de opbouw van spierspanning hetzelfde effect op de ademhaling als lichamelijke inspanning. In een stressvolle situatie heeft de mens de neiging om de rompspieren en vooral de buikspieren aan te spannen. Dit werkt een disfunctionele ademhaling in de hand.

Wanneer u in rust een te diepe en/of vlugge ademhaling heeft, stijgt de hoeveelheid zuurstof in uw bloed en daalt het koolzuurgehalte. Dit kan geen kwaad, maar leidt wel tot een aantal als zeer onprettig ervaren verschijnselen.

Verschijnselen disfunctionele ademhaling:

  • een benauwd gevoel
  • kortademigheid
  • prop in de keel
  • droge mond
  • strak gevoel rond de mond
  • handen en voeten voelen aan alsof ze opgeblazen zijn en prikkelen
  • krampen in de handen
  • duizeligheid met een licht gevoel in het hoofd
  • slecht zien, het idee dat alles er anders uitziet, waas voor je ogen
  • klam gevoel
  • het idee te gaan flauwvallen
  • een slap gevoel in je knieën met het idee de grip te verliezen

Als een disfunctionele ademhaling gepaard gaat met angst en/ of paniek kan dit overgaan in hyperventilatie.

De fysiotherapeut kan u door middel van oefeningen leren uw lichaam te ontspannen. Lichamelijke ontspanning heeft tot gevolg dat de ademhaling weer rustig gaat worden. Op deze manier kan, ondanks dat er niets aan de oorzaak van de hyperventilatie (de geestelijke spanning) wordt gedaan, de vicieuze cirkel doorbroken worden en kunnen de klachten verdwijnen.